2. Instrukcja obsługi programu Outlook


Instrukcja dotyczy użytkowników protokołu IMAP.

Spis treści

2.1 Konfiguracja programu Outlook

2.2 Używanie programu Outlook

Tworzenie folderów

Przenoszenie wiadomości

Porządkowanie folderów

Usuwanie wiadomości

Tworzenie podpisu wiadomości

2.3 Ułatwienia w pracy

2.4 Obsługa spamu (wiadomości niechciane)


   

2.1 Konfiguracja programu Outlook

2.1 Z menu wybrać Narzędzia > Konta e-mail
o1

2.2 W zakładce "Poczta" wybrać swoje konto na AHE i kliknąć "Zmień"
o2

2.3 W zakładce "Serwery":
o3

2.4 Kliknąć "Więcej ustawień"
o4

2.5 Zaznaczyć Użyj tych samych ustawień co mój serwer poczty przychodzącej".



2.2 Używanie programu Outlook

Tworzenie folderu

Nie należy dopuszczać do sytuacji, gdy wszystkie wiadomości znajdują się jednym folderze. Może to być powodem spowolnienia pracy programu i systemu Windows. Aby ułatwić sobie pracę warto założyć dodatkowe foldery.


W celu stworzenia nowego folderu w programie Microsoft Outlook, należy lewym klawiszem myszy kliknąć folder „Foldery osobiste” (w celu utworzenia lokalnie na komputerze) lub kliknąć folder „Skrzynka odbiorcza” (by utworzyć folder na serwerze pocztowym).


o7

Następnie w oknie pokazanym poniżej należy wpisać nazwę nowego folderu, wybrając miejsce stworzenia nowego folderu (w tym przypadku „Skrzynka odbiorcza”) oraz potwierdzić tą operację klikając przycisk OK.


o8


Jak widać na poniższym rysunku folder został utworzony na serwerze, w folderze „skrzynka odbiorcza”.


o9




Przenoszenie wiadomości

Po utworzeniu odpowiednich folderów można przystąpić do segregowania wiadomości. Czynność ta będzie polegała na przenoszeniu emaili do odpowiednich folderów

W celu przeniesienia części wiadomości pocztowych z jednego folderu do drugiego należy zaznaczyć żądaną liczbę wiadomości (korzystając na przykład z klawisza CTRL lub SHIFT), następnie kliknąć zaznaczone wiadomości prawym klawiszem myszy i tak jak pokazano na rysunku poniżej wybrać opcję „Przenieść do folderu”.


o10


W oknie „Przenieść elementy” należy wskazać folder docelowy, do którego wiadomości mają zostać przeniesione.


o11


Po kliknięciu przycisku OK. wiadomości zostają przeniesione, a źródłowe wiadomości zostają przekreślone tak jak pokazano na rysunku poniżej:


o12


Dzieje się tak ponieważ użyty został protokół poczty IMAP (w przypadku protokołu POP3, usunięte lub przenoszone wiadomości nie zostają przekreślone). Teraz należy już tylko użyć opcji Edycja, a następnie wybrać „Przeczyść usunięte wiadomości” (patrz rozdział „Usuwanie wiadomości (protokół IMAP)”).



Aby przenieść jednorazowo więcej niż jedną wiadomość, należy:

1. Trzymając wciąż wciśnięty klawisz "Ctrl" kliknać na pojedynczych wiadomościach, które zostaną zaznaczone. Po zaznaczeniu kilku wiadomości, należy przeciągnąć jedną z nich do odpowiedniego folderu. Wraz z nią zostaną przeniesione pozostałe zaznaczone wiadomości.

2. Trzymając wciąż wciśnięty klawisz "Shift" klikamy na dwie wiadomości. Zostaną zaznaczone wszystkie wiadomości znajdujące się pomiędzy wybranymi wiadomościami. Następnie należy przeciągnąć jedną z zaznaczonych wiadomości do odpowiedniego folderu. Wraz z nią zostaną przeniesione pozostałe zaznaczone wiadomości.

Usuwanie wiadomości - kompaktowanie (porządkowanie) folderów

Samo przeniesienie wiadomości nie spowoduje trwałego usunięcia wiadomości z folderu z którego przenosiliśmy. W zwiąku z czym będzie widoczna tylko wiadomość przeniesiona w folderze docelowym jednak w folderze źródłowym fizycznie nadal pozostaje wiadomość ktą przenosiliśmy. Takie "nie do końca przeniesione" wiadomości powodują nbsp;spowolnienie programu i systemu Windows jak również zajmują miejsce na serwerze pocztowym.  Sytuacja taka jest nieporządana dlatego należy wykonać porządkowanie) kompaktowanie folderu z którego przenosiliśmy wiadomości. Również po usunięciu wiadomości z folderu należy wykonywać kompaktowanie folderu.

Podsumowując: kompaktowanie folderów wpływa pozytywnie na szybkość pracy programu pocztowego i zwiększa ilość wolnego miejsca na dysku.

Kompatkowanie „folderów osobistych” oraz (w przypadku protokołu IMAP) folderów poczty powinno być wykonywane przynajmniej raz w tygodniu. Pomaga to uniknąć sytuacji utraty całej poczty ze względu na uszkodzenie plików.pst (pliki, w których Outlook przechowuje wiadomości). 

Aby skompaktować plik poczty należy wybrać folder „foldery osobiste” lub tak jak poniżej folder poczty IMAP (imap.ahe.lodz.pl).


o4


W kolejnym kroku należy kliknąć opcję „zaawansowane”.


o5


Pojawi się okno pokazujące szczegóły wskazanego wcześniej pliku *.pst. Teraz należy już tylko użyć opcji „Kompaktuj”.


o6

W celu usunięcia wiadomości należy ją zaznaczyć na następnie z paska narzędzi wybrać opcję „Usuń”, bądź też wybrać opcję „Usuń” z menu kontekstowego.


o1


Usunięta wiadomość (w przypadku używania protokołu konfiguracji poczty IMAP) jest w początkowej fazie przekreślana, tak jak pokazano na rysunku poniżej. W celu całkowitego usunięcia wiadomości należy kliknąć na menu Edycja, a następnie wybrać „Przeczyść usunięte wiadomości”.


o2

W kolejnym oknie należy już tylko potwierdzić przeczyszczenie usuniętych wiadomości klikając przycisk „Tak”.

utworzyć w "Moich Dokumentach", dokument tekstowy wizytowka.txt zawierający podpis zgodny swoją strukturą z przyjętym przez AHE schematem.

Tworzenie podpisu wiadomości

W celu automatycznego dodawania podpisu do każdej wiadomości należy w programie MS Outlook przejść do zakładki "Narzędzia" i wybrać zakładkę Opcje".


ms01


Następnie należy przejść do zakładki "Format poczty" oraz wcisnąć guzik "Podpisy".

ms02


Następnie w zakładce "Tworzenie podpisu" należy wcisnąć guzik "Nowy"

ms03


Następnie należy podać nazwę nowego podpisu, zaznaczyć opcję Rozpocznij z pustym podpisem oraz wcisnąć przycisk "Dalej".

ms04


Kolejnym krokiem jest podanie treści podpisu zgodnie z przyjętym przez AHE schematem. Należy pamiętać aby podpis zaczynał się od dwóch myślników jednej spacji, a właściwe dane powinny zaczynać się od następnej linii. Po wpisaniu danych należy zatwierdzić guzikiem "OK".

ms05


W tym kroku możliwy jest podgląd podpisu. Jeżeli nie popełniono błędu można dokonać akceptacji za pomocą klawisza "OK".

ms06


Ostatnim krokiem jest wybranie wcześniej zdefiniowanego podpisu oraz zatwierdzenie guzikiem "OK".

ms07


2.3 Ułatwienia w pracy

W celu ułatwienia pracy można włączyć dodatkowe opcje w konfiguracji klienta poczty. Możemy spowodować by Outlook przy wyjściu z programu opróżniał Kosz. Należy pamiętać że wiadomości z "Kosza" będą trwale kasowane.

Wybieramy z menu "Narzędzia", następnie "Opcje".

o15

Wybieramy zakładkę Inne"

o16

Można tutaj zaznaczyć opcję Opróżniaj folder "Elementy usunięte" podczas zamykania programu".


2.4 Obsługa spamu (wiadomości niechciane)

W celu przeglądania zawartości folderu "spam" należy go najpierw zasubskrybować

4.2.1 Użytkownicy programu Microsoft Outlook

W celu przeglądania zawartości folderu "spam" należy go najpierw zasubskrybować

Z menu "Narzędzia" należy wybrać opcję Foldery IMAP"
spam-ou1

Należy kliknąć na przycisk "Wyszukaj" - nastąpi wtedy odświeżenie listy folderów. Następnie należy wybrać folder "Skrzynka odbiorcza.spam" i kliknać na przycisk "Subskrybuj". W zakładce "Subskrybowane" powinna się pojawić pozycja "Skrzynka odbiorcza.spam "

spam-ou2

Osoby korzystające z paska skrótów aby dodać do niego ikonkę z folderem Spam, powinny kliknąć na pasku prawym przyciskiem myszy i z menu wybrać pozycję Skrót na pasku Outlook"

spam-ou3

W drzewku wybieramy folder "spam" i zatwierdzamy wybór przyciskiem "OK".

spam-ou4



Jeżeli w otrzymanym raporcie antyspamowym znajdują się wiadomości, na które oczekiwaliśmy, nale przenieść je do innego folderu. W innym wypadku zostanie po pewnym czasie usunięte automatycznie.


Wiadomości z tego folderu mogą być przeniesione do innych folderów można również na nie odpowiadać. Folder „spam”  należy czyścić poprzez kasowanie zbędnych wiadomości i wykonywanie na folderze „spam” operacji "Przeczyść usunięte wiadomości".